Αυξημένες αφίξεις στους μεσογειακούς ανταγωνιστές

Αυξητικές τάσεις καταγράφονται στις αφίξεις ξένων τουριστών σε όλη τη Μεσόγειο και ειδικότερα στις ανταγωνίστριες προς την Ελλάδα χώρες, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία. Ισπανία, Τουρκία, Αίγυπτος Τυνησία και Κροατία εμφανίζουν ανοδικούς ρυθμούς στις αφίξεις, όπως άλλωστε και η Ελλάδα με τους Γερμανούς, Ρώσους και Γάλλους πρωτίστως να δίνουν τον τόνο στον τουρισμό της Μεσογείου.

Η άνοδος του τουριστικού ρεύματος σε ορισμένες χώρες όπως την Τουρκία, την Αίγυπτο και την Τυνησία επηρεάζει και τον ελληνικό ξενοδοχειακό τομέα, ο οποίος προκειμένου να διατηρήσει την ανταγωνιστικότητά του ρίχνει τις τιμές με προφανείς τις επιπτώσεις στα έσοδα των μονάδων.

Ισπανία: +4,4%
Στην Ισπανία, τη μεγαλύτερη τουριστική δύναμη της περιοχής, στο πρώτο τετράμηνο του 2019 είχαν καταφθάσει 21,4 εκατ. τουρίστες, ένας αριθμός αυξημένος κατά 4,4% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι.

Οι Βρετανοί παραμένουν πρώτοι σε αριθμό επισκεπτών με 4,3 εκατ. τουρίστες (+0,1% αύξηση), όμως τη μεγαλύτερη άνοδο καταγράφουν οι Γερμανοί (+6,5%) που φτάνουν τα 3 εκατ. τουρίστες.

Ειδικά τον Απρίλιο οι αφίξεις στην Ισπανία έφτασαν τα 7,2 εκατ. τουρίστες καταγράφοντας μία άνοδο κατά 5,7% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα το 2018.

Σημειώνεται ότι η Ισπανία το 2018 κατέγραψε νέο ρεκόρ αφίξεων με 82,6 εκατ. τουρίστες.

Τουρκία: +11,3%
Στην Τουρκία το πρώτο πεντάμηνο του 2019 οι ξένοι επισκέπτες που έφτασαν στη χώρα ξεπέρασαν τα 12,757 εκατ., όντας αυξημένοι κατά 11,3% σε σύγκριση με το διάστημα Ιανουαρίου-Μαΐου του 2018. Τους περισσότερους τουρίστες (5.415.906) δέχθηκε η Κωνσταντινούπολη και ακολουθούν η Αττάλεια με 3.139.788 και η Αδριανούπολη με 1.394.964 τουρίστες.

Τον Μάιο ειδικότερα οι ξένοι τουρίστες που επισκέφθηκαν την Τουρκία αυξήθηκαν κατά 9,35% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2018 και ανήλθαν στα 4.022.254. Οι περισσότεροι (1.702.343) προτίμησαν την Αττάλεια και ακολούθησε η Κωνσταντινούπολη με 1.016.809 τουρίστες.

Στο πρώτο πεντάμηνο του 2019 η πολυπληθέστερη εθνότητα ξένων τουριστών που επισκέφθηκε την Τουρκία είναι οι Ρώσοι με 1,673 εκατ. τουρίστες έναντι 1,388 εκατ. πέρυσι και ακολουθούν οι Γερμανοί (1,213 εκατ.), οι Βούλγαροι (0,982 εκατ.), οι Ιρανοί (0,700 εκατ.), οι Γεωργιανοί (0,697 εκατ.) κ.ά.

Αίγυπτος: Ανάκαμψη
Η Αίγυπτος σύμφωνα με το Παγκόσμιο Συμβούλιο Τουρισμού και Ταξιδιών αναμένει για το 2019 πάνω από 11,7 εκατ. τουρίστες, σηματοδοτώντας μία ανάκαμψη σε σύγκριση με προηγούμενες χρονιές που ο τουριστικός τομέας επλήγη από τρομοκρατικές επιθέσεις.

Επίσης, η διεθνής εταιρεία real estate Colliers σε έκθεσή της εκτιμά ότι το πρώτο τρίμηνο του 2019 οι βασικές αγορές της Αιγύπτου, όπως το Κάιρο, η Αλεξάνδρεια και η Χουργκάντα, κατέγραψαν άνοδο 34% στα έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2018. Για το σύνολο του 2019 η εταιρεία ακινήτων αναμένει ότι ο ξενοδοχειακός τομέας της Αιγύπτου θα καταγράψει άνοδο των εσόδων ανά διαθέσιμο δωμάτιο κατά 21% σε σύγκριση με το 2018.
Τυνησία: +18%

Τέλος, η Τυνησία κατέγραψε για τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2019 άνοδο των αφίξεων κατά 18%, στα 2,239 εκατ. τουρίστες σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι.

Ωστόσο, ερωτηματικά προκαλούν οι δυο τελευταίες βομβιστικές επιθέσεις της προηγούμενης εβδομάδας, αν και αξιωματούχοι της χώρας εκφράζουν την εκτίμηση ότι δεν θα έχουν επιπτώσεις στον τουρισμό. Ο τουρισμός για την οικονομία της Τυνησίας είναι σημαντικός, καθώς το 2014 αντιστοιχούσε στο 14% περίπου του ΑΕΠ της χώρας και απασχολούσε σχεδόν μισό εκατομμύριο ανθρώπους από τα 11 εκατομμύρια κατοίκους. Μετά τις διαδοχικές τρομοκρατικές επιθέσεις το 2015, όμως, ο τουρισμός δέχθηκε ισχυρό πλήγμα.

«Γειτονική» άνοδος για την Κροατία
Τους τέσσερις πρώτους μήνες του 2019 η Κροατία υποδέχθηκε 1,5 εκατ. ξένους τουρίστες, καταγράφοντας μία άνοδο κατά 13%, ενώ οι διανυκτερεύσεις ανήλθαν σε 3,9 εκατ. κινούμενες 10,4% ανοδικά σε σύγκριση με το πρώτο τετράμηνο του 2018. Η τουριστική κίνηση στην Κροατία φαίνεται να είναι «γειτονική υπόθεση», καθώς οι Γερμανοί (17,2%), οι Σλοβένοι (11,3%), οι Αυστριακοί (10,4%) και οι Ιταλοί καταγράφουν τις περισσότερες διανυκτερεύσεις.

Υπό πίεση οι επιδόσεις των ελληνικών ξενοδοχείων

  • Η ένταση του ανταγωνισμού από τις άλλες αγορές (Τουρκία, Αίγυπτο, κ.λπ.), αλλά και η άνοδος των κρατήσεων μέσω της οικονομίας διαμοιρασμού (airbnb, κ.λπ.) πιέζουν τις επιδόσεις των ελληνικών ξενοδοχείων, όπως καταγράφεται σε πρόσφατη έρευνα συγκυρίας που διενήργησε για λογαριασμό του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου της Ελλάδος το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ).

Σύμφωνα με την έρευνα, με τίτλο: «Επιδόσεις ξενοδοχείων κατά το α’ τρίμηνο και προβλέψεις για την τουριστική σεζόν 2019» -που πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 1.956 ελληνικών ξενοδοχείων σε σύνολο 9.873- το 45% των μονάδων συνεχούς λειτουργίας παρουσίασε μειωμένη πληρότητα, ενώ 1 στα 4 ξενοδοχεία εμφάνισε μείωση στις τιμές του.

Αντίστοιχα, το 46% των ξενοδοχείων εποχικής λειτουργίας κατέγραψε μείωση στις προκρατήσεις του, ενώ το 23% αυτών αναγκάστηκε να μειώσει τις τιμές που προσφέρουν για τα Early Bookings (κρατήσεις τελευταίας στιγμής), ώστε να προσελκύσουν νέα πελατεία.

Επίσης η Έρευνα Συγκυρίας για τις προβλέψεις της τουριστικής περιόδου 2019 για τα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας καταγράφει ότι:

  • Το 31% ξενοδόχων εκτιμά ότι η πληρότητα των ξενοδοχείων τους για το 2019 θα είναι μειωμένη σε σχέση με το 2018. Η μέση μείωση εκτιμάται ότι θα κυμανθεί γύρω στο 20%.
  • Αντίστοιχα, το 21% των ξενοδόχων προβλέπει πτώση στις τιμές του. Κατά μέσο όρο η μείωση υπολογίζεται στο 13%. Τέλος, το 65% εξ αυτών θα διατηρήσει σταθερές τις τιμές του κατά το 2019.
  • Ακολούθως για τα ξενοδοχεία εποχικής λειτουργίας η έρευνα συμπεραίνει ότι:
  • Μεγαλύτερες πιέσεις δέχονται τα ξενοδοχεία εποχικής λειτουργίας. Έτσι το 43% των ξενοδόχων εκτιμά ότι τη θερινή σεζόν του 2019, η μέση μείωση να κυμαίνεται γύρω στο 16%.
  • Το 16% των ξενοδόχων προβλέπει μείωση στις τιμές των ξενοδοχείων σε σχέση με την αντίστοιχη σεζόν του 2018. Σε επίπεδο επικράτειας η μέση μείωση εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στο 13%. Το 60% αυτών θα διατηρήσει σταθερές τις τιμές.

Σχολιάζοντας τη μελέτη του ΙΤΕΠ ο πρόεδρος του ΞΕΕ κ. Αλέξανδρος Βασιλικός υπογράμμισε ότι «τα ευρήματα της έρευνας είναι σαφές πως επιβεβαιώνουν το “καμπανάκι” της ανησυχίας που καιρό τώρα κρούουμε. Σε μια σειρά από δείκτες αποτυπώνονται ανάγλυφα οι μεγάλες προκλήσεις και οι απειλές για τα ξενοδοχεία, τα οποία είναι η σπονδυλική στήλη του ελληνικού τουρισμού. Γι’ αυτό και θα πρέπει να προβληματίσουν σοβαρά την επόμενη κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εκλογές σε λίγες μέρες».

Πηγή: naftemporiki.gr

Δείτε επίσης

Βρείτε μας