Την προσεχή εβδομάδα και συγκεκριμένα στις 5 Δεκεμβρίου αναμένεται να αποσταλούν οι προσκλήσεις προς τους τέσσερις μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Aktor, Άβαξ, ΜΕΤΚΑ), οι οποίοι θα αναλάβουν τα έργα αποκατάστασης στη Θεσσαλία μετά τις καταστροφές που άφησαν πίσω τους τα ακραία καιρικά φαινόμενα «Daniel» και «Elias».
Η αποσφράγιση των προσφορών έχει προγραμματιστεί να γίνει στις 19 Δεκεμβρίου με στόχο η συμβασιοποίηση των έργων να έχει ολοκληρωθεί στις 19 Μαρτίου 2025 και οι παρεμβάσεις να έχουν αποπερατωθεί στα τέλη Ιουνίου 2026.
Το σφιχτό χρονοδιάγραμμα αποδίδεται εκτός από τις ανάγκες της περιοχής κυρίως στη χρηματοδότηση των έργων και με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, οι οποίοι ξεκλείδωσαν την Πέμπτη με τη δημοσίευση της απόφασης που υπέγραψε ο αναπληρωτής Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Νίκος Παπαθανάσης για την ένταξη των οδικών και σιδηροδρομικών έργων στο ΤΑΑ.
Οι ζημιές ανέρχονται σε άνω του 1,4 δις ευρώ
Οι εκτεταμένες ζημιές στην περιοχή εκτινάσσουν τον λογαριασμό σε άνω του 1,4 δισεκατομμυρίου ευρώ με το Ταμείο Ανάκαμψης να συμβάλει με 188 εκατομμύρια ευρώ στα σιδηροδρομικά έργα και 410,4 εκ. Ευρώ στα οδικά έργα (μη συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ).
Τις προηγούμενες ημέρες είχαν υπογραφεί και οι σχετικές αποφάσεις από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σταικούρα για την ένταξη των συγκεκριμένων έργων στο Τομεακό Πρόγραμμα Υποδομών και Μεταφορών προκειμένου να ξεκλειδώσουν και οι αντίστοιχοι απαραίτητοι εθνικοί πόροι, οι οποίοι ανέρχονται σε 226,86 εκατ. ευρώ για τα κατεπείγοντα έργα για την αποκατάσταση βλαβών σιδηροδρομικών υποδομών και 396,9 εκατ. ευρώ για τα έργα αποκατάστασης των οδικών υποδομών σε Θεσσαλία, Στερεά Ελλάδα και Εύβοια.
Με τις αποφάσεις αυτές ανοίγει πλέον ο δρόμος με σημαντική καθυστέρηση για να μπουν σε τροχιά υλοποίησης τα κρίσιμα έργα για τις περιοχές αυτές. Θα ακολουθήσει η αποστολή προσκλήσεων στους κατασκευαστικούς ομίλους καθώς έχει αποφασιστεί το εγχείρημα να προχωρήσει με διαδικασίες fast track.
Όπως προκύπτει από την περιγραφή των απαιτούμενων παρεμβάσεων στις παραπάνω αποφάσεις, οι ζημιές είναι ιδιαίτερα εκτεταμένες και όσον αφορά το οδικό δίκτυο περιλαμβάνουν μεγάλες καθιζήσεις του οδοστρώματος σε διάφορα τμήματα ως και πλήρης αποδόμηση της υπόβασης του δρόμου, κατολισθήσεις, κλπ. Οι εργασίες θα γίνουν σε συνολικό μήκος 159 χιλιομέτρων και συμπεριλαμβάνουν 110 γέφυρες, ορισμένες εκ των οποίων θα πρέπει να κατασκευαστούν εκ νέου καθώς έχουν καταρρεύσει.
Οι εργασίες αποκατάστασης υπάγονται σε τέσσερα πακέτα/συμβάσεις, ανάλογα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της κάθε περιοχής, στη δημιουργία των οποίων συνυπολογίζεται και η εξειδίκευση των έργων με βάση την κρισιμότητα των θέσεων προτεραιότητας και τη δυνατότητα αποπεράτωσής τους εντός του προβλεπόμενου χρονικού διαστήματος. Συγκεκριμένα,
Το πρώτο πακέτο/σύμβαση περιλαμβάνει επεμβάσεις σε 4 Δήμους στην Περιφερειακή Ενότητα Μαγνησίας (Ζαγοράς – Μουρεσίου, Νοτίου Πηλίου, Βόλου, Ρήγα Φεραίου)
Το δεύτερο πακέτο/σύμβαση περιλαμβάνει επεμβάσεις σε 4 Δήμους των Περιφερειακών Ενοτήτων Καρδίτσας και Τρικάλων (Αργιθέας, Λίμνης Πλαστήρα, Μετεώρων και Πύλης).
Το τρίτο πακέτο/σύμβαση περιλαμβάνει επεμβάσεις σε 11 Δήμους των Περιφερειακών Ενοτήτων Λάρισας, Καρδίτσας και Τρικάλων (Τεμπών, Τυρνάβου, Ελασσόνας, Αγιάς, Λαρισαίων, Κιλελέρ, Καρδίτσας, Παλαμά, Μουζακίου, Τρικκαίων, Φαρκαδόνας).
Το τέταρτο πακέτο/σύμβαση περιλαμβάνει επεμβάσεις σε 7 Δήμους των Περιφερειακών Ενοτήτων Ευβοίας, Φθιώτιδας, Μαγνησίας Λάρισας και Καρδίτσας (Ιστιαίας- Αιδηψού, Μαντουδίου-Λίμνης- Αγίας Άννας, Δομοκού, Λαμίας, Αλμυρού, Φαρσάλων, Σοφάδων).
Σε δύο συμβάσεις οι εργολαβίες για τον σιδηρόδρομο
Σε δύο συμβάσεις υπάγονται οι εργασίες αποκατάστασης του σιδηροδρομικού δικτύου. Η πρώτη σύμβαση αφορά σε εργασίες αποκατάστασης υποδομής και επιδομής της Σιδηροδρομικής Γραμμής Λάρισας – Βόλου στο τμήμα από την έξοδο Σ.Σ. Λάρισας έως Σ.Σ. Λατομείου, στο τμήμα Σ.Σ. Λατομείου έως την είσοδο Σ.Σ. Βόλου / νέα όδευση και στο τμήμα Σ.Σ. Βόλου ΧΘ 60+600 έως ΧΘ 61+360.
Η δεύτερη σύμβαση αφορά σε εργασίες αποκατάστασης του ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού των συστημάτων Σηματοδότησης, Τηλεδιοίκησης, ETCS L1, Τηλεπικοινωνιών και Ηλεκτροκίνησης της Σ.Γ. από την έξοδο Σ.Σ. Παλαιοφάρσαλουμέχρι την είσοδο του Σ.Σ. Κραννώνα.
Υπενθυμίζεται ότι η επανέναρξη του σιδηροδρόμου είχε γίνει με εργασίες προσωρινής αποκατάστασης καθώς οι βλάβες στο δίκτυο είναι ιδιαίτερα εκτεταμένες. Στη γραμμή Λάρισα – Βόλος οι αστοχίες αφορούν κυρίως σε επιμόλυνση της επιδομής από φερτά υλικά, φθορές σιδηροδρομικών υλικών, παράσυρση έρματος και επιχώματος, αλλά και διαβρώσεις πρανών ορυγμάτων και επιχωμάτων, βλάβες διαμήκων και εγκάρσιων υδραυλικών έργων.
Στο τμήμα μεταξύ Παλαιοφαρσάλου – Κραννώνα οι αστοχίες αφορούν στον ηλεκτρομηχανολογικό εξοπλισμό των συστημάτων Σηματοδότησης, Τηλεδιοίκησης, ETCS L1, Τηλεπικοινωνιών και Ηλεκτροκίνησης της γραμμής.
Με τα μόνιμα έργα θα επιτευχθεί μεταξύ άλλων η αποκατάσταση της μονής γραμμής από την Έξοδο Σ.Σ. Λάρισας – Σ.Σ. Λατομείου. Επιπλέον, θα ανακατασκευαστεί η υποδομή και η επιδομή με χρήση νέων «βαρέως τύπου» υλικών που αυξάνουν τη σταθερότητα της Σ.Γ. έναντι παράσυρσης. Περιλαμβάνονται επίσης έργα θωράκισης της σιδηροδρομικής υποδομής και επιδομής σε τμήματα της γραμμής που εμφανίζουν αυξημένη τρωτότητα έναντι πλημμυρικών φαινομένων, όπως εντοπίστηκαν από τις Υπηρεσίες του ΟΣΕ, καθώς και αντικατάσταση των υφιστάμενων ανεπαρκών τεχνικών γεφύρωσης ρεμάτων με νέα μεγαλύτερου ανοίγματος.
Επίσης, θα αντικατασταθούν οι δύο παλαιές μεταλλικές γέφυρες του ρέματος Ξηριά και ποταμού Κραυσίδωνα. Σε ό,τι αφορά τα ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα, θα αποκατασταθεί η σηματοδότηση, η τηλεδιοίκηση και η ηλεκτροκίνηση.
πηγή:Μαρία Λιλιοπούλου (ethnos.gr)