«Είδατε τις απίστευτα προκλητικές δηλώσεις του προέδρου της Τουρκίας Ταγίπ Ερντογάν, ότι “το ’74 μπορούσαμε να είχαμε καταλάβει και όλο το νησί και να είχε λυθεί το πρόβλημα”. Ακόμη επιμένουν να χαρακτηρίζουν την εισβολή του ’74 ως επιχείρηση ειρήνης “Barış Hareketi”. Με τέτοιες αντιλήψεις, πώς μπορούμε να ελπίζουμε ότι θα υπάρξει το επόμενο διάστημα καλή διάθεση προσέγγισης και επίλυσης του προβλήματος; Γιατί όσες “διακηρύξεις Αθηνών” και αν υπογράφουμε, η Τουρκία έχει δείξει ότι δεν σέβεται συνθήκες, πόσο δε μάλλον απλές διακηρύξεις». Τα παραπάνω τόνισε ο Γενικός Γραμματέας της Διακοινοβουλευτικής Συνέλευσης Ορθοδοξίας (ΔΣΟ), Μέλος της Βουλής των Ελλήνων, δρ Μάξιμος Χαρακόπουλος, μιλώντας στα PARAPOLITIKA FΜ 90,1 στην εκπομπή «Εμείς οι Έλληνες» και στον δημοσιογράφο κ. Λάμπρο Καλαρρύτη.
Ο Μάξιμος Χαρακόπουλος αναφέρθηκε στις συναντήσεις που είχε στην Κύπρο, με αφορμή την πρόσφατη επίσκεψή του στην μεγαλόνησο, για την τροποποίηση του Καταστατικού Χάρτη της ΔΣΟ, με τον Αρχιεπίσκοπο της Εκκλησίας της Κύπρου κ. Γεώργιο, την Πρόεδρο της Βουλής των Αντιπροσώπων, κα Αννίτα Δημητρίου και την Επιτροπή των Κατεχομένων Δήμων στην αίθουσα της Ολομέλειας της Βουλής των Αντιπροσώπων, οι οποίοι τον ενημέρωσαν για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στα κατεχόμενα.
Βεβηλώσεις, καταστροφές, συλήσεις
Ο επικεφαλής της ΔΣΟ επισήμανε ότι «επιχειρείται μια συστηματική δημογραφική αλλοίωση συνολικά στο νησί, αλλά επιχειρείται ταυτόχρονα και μια πολιτιστική και θρησκευτική αλλοίωση. Θα τολμούσα να πω μια πολιτιστική γενοκτονία στην κατεχόμενη βόρεια Κύπρο. Όπως μας ενημέρωσαν οι Δήμαρχοι από τις κατεχόμενες περιοχές, πάνω από 80 εκκλησιές, εξωκλήσια δικά μας έχουν μετατραπεί σε τζαμιά, κειμήλια καταστρέφονται ή άλλα διακινούνται από αρχαιοκάπηλους σε χώρες του εξωτερικού. Ομοίως και πολλές εικόνες. Ναοί έχουν βεβηλωθεί. Μας έλεγαν για ναό, ο οποίος με εράνους των Ελληνοκυπρίων αποκαταστάθηκε και στη συνέχεια, δυστυχώς, παραδόθηκε σε κάποιον Τουρκοκύπριο, ο οποίος τον μετέτρεψε σε γυμναστήριο και εκεί που κρέμονταν οι πολυέλαιοι κρέμονται πια οι σάκοι του μποξ. Σε νεκροταφεία Ελληνοκυπρίων έχουμε βανδαλισμούς. Έχουν συληθεί νεκροταφεία, μας είπαν για περιπτώσεις τάφων, οι οποίοι τρεις φορές έχουνε σκαφτεί και έχουν διασκορπιστεί τα οστά των κεκοιμημένων, προς ανεύρεση πολύτιμων, τιμαλφών που μπορεί να είχαν ταφεί μαζί με τους νεκρούς. Μάλιστα μας ειπώθηκε ότι ακόμη και από γνάθους νεκρών αφαιρέθηκαν χρυσά δόντια. Μιλούμε για τέτοιες βεβηλώσεις και καταστροφές, τις οποίες η διεθνής κοινότητα οφείλει να καταδικάζει. Γιατί το Κυπριακό δεν είναι μόνο ζήτημα εισβολής και κατοχής, αλλά είναι και ένα ζήτημα καταφανούς καταπάτησης θρησκευτικών ελευθεριών. Οι άνθρωποι αυτοί δεν μπορεί να λειτουργηθούν στις εκκλησίες τους».
Πρωτοβουλία της ΔΣΟ για ενημέρωση της ΕΕ
Ο Μάξιμος Χαρακόπουλος ανέφερε ότι «σε συνεννόηση με τους εκπροσώπους των Δήμων των κατεχομένων, θα συνδράμουμε προκειμένου στις Βρυξέλλες, στο Ευρωκοινοβούλιο να πραγματοποιηθεί μια έκθεση φωτογραφικών ντοκουμέντων, που δείχνουν τις βεβηλώσεις, τις καταστροφές, την αλλοίωση χρήσης αυτών των θρησκευτικών μνημείων. Δυστυχώς όλα αυτά συντελούνται με την ενθάρρυνση, αν όχι την καθοδήγηση των Τουρκικών Κατοχικών Αρχών στην κατεχόμενη Κύπρο. Αυτή είναι δυστυχώς η σκληρή πραγματικότητα που βιώνουμε».
Μπορείτε να ακούσετε τη συνέντευξη του κ. Χαρακόπουλου στην ηλεκτρονική διεύθυνση:
Φωτ.: Ο Μάξιμος Χαρακόπουλος ενημερώθηκε στην Βουλή των Αντιπροσώπων της Κύπρου από τους δημάρχους των κατεχόμενων δήμων για τις βεβηλώσεις των θρησκευτικών μνημείων.
Η Συνέντευξη του Μάξιμου Χαρακόπουλου στα PARAPOLITIKA FΜ 90,1 στην εκπομπή «Εμείς οι Έλληνες» με τον Λάμπρο Καλαρρύτη:
Πάμε τώρα σε ένα άλλο θέμα που αφορά στην ουσία όλον τον χριστιανικό κόσμο. Θα καταλάβετε τι εννοώ, αλλά είναι από τα θέματα τα οποία, δυστυχώς, από πλευράς ελληνικής δεν αναδεικνύονται όσο θα έπρεπε. Αντιθέτως, φαίνεται ότι είτε τα αγνοεί, είτε τα κρατά σε χαμηλό επίπεδο για αδιευκρίνιστους λόγους. Πάμε να τα δούμε όμως. Μάξιμος Χαρακόπουλος, βουλευτής Νέας Δημοκρατίας Λάρισας, καλησπέρα!
Καλησπέρα! Καλησπέρα στους ακροατές μας!
Λοιπόν, σας κάλεσα να μιλήσουμε επειδή ασχολείστε με τα θέματα Ορθοδοξίας, Χριστιανισμού, προστασίας μνημείων και λοιπά. Είδα την συζήτηση που είχατε και τις ανακοινώσεις για το θέμα της καταστροφής και βεβήλωσης εκκλησιών στα κατεχόμενα, μεταξύ άλλων, σωστά;
Πράγματι, βρεθήκαμε στην Κύπρο το προηγούμενο τριήμερο με αφορμή την συζήτηση για τις αλλαγές στον Καταστατικό Χάρτη της Διακοινοβουλευτικής Συνέλευσης Ορθοδοξίας, στην οποία έχω την τιμή να είμαι επικεφαλής. Και εκεί, κατά την παρουσία μας στο νησί είχαμε την ευκαιρία να συναντήσουμε τον Αρχιεπίσκοπο της Εκκλησίας της Κύπρου, τον Μακαριώτατο Γεώργιο, να επισκεφτούμε την Μονή του Κύκκου, να συναντήσουμε την Πρόεδρο της Βουλής των Αντιπροσώπων, την κ. Αννίτα Δημητρίου και βεβαίως να έχουμε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα συνάντηση με την Επιτροπή των Κατεχομένων Δήμων της Κύπρου στην αίθουσα της Ολομέλειας της Βουλής των Αντιπροσώπων, οι οποίοι μας μετέφεραν και την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στα κατεχόμενα. Κοιτάξτε να δείτε, δυστυχώς στην κατεχόμενη Κύπρο δεν επιχειρήθηκε μόνο μια δημογραφική αλλοίωση με την εκδίωξη πλέον των 200.000 Ελληνοκυπρίων με την εισβολή του ’74, τον συστηματικό εποικισμό -πλέον, οι έποικοι είναι περισσότεροι και από τους Ελληνοκύπριους πρόσφυγες που έφυγαν και περισσότεροι και από τους γηγενείς Τουρκοκυπρίους-, επιχειρείται μια συστηματική δημογραφική αλλοίωση συνολικά στο νησί, αλλά επιχειρείται ταυτόχρονα και μια πολιτιστική και θρησκευτική αλλοίωση. Θα τολμούσα να πω μια πολιτιστική γενοκτονία στην κατεχόμενη βόρεια Κύπρο. Όπως μας ενημέρωσαν οι Δήμαρχοι από τις κατεχόμενες περιοχές, πάνω από 80 εκκλησιές, εξωκλήσια δικά μας έχουν μετατραπεί σε τζαμιά, κειμήλια καταστρέφονται ή άλλα διακινούνται από αρχαιοκάπηλους σε χώρες του εξωτερικού. Ομοίως και πολλές εικόνες. Ναοί έχουν βεβηλωθεί. Μας έλεγαν για ναό, ο οποίος με εράνους των Ελληνοκυπρίων αποκαταστάθηκε και στη συνέχεια, δυστυχώς, παραδόθηκε ο ναός που αποκαταστάθηκε με δαπάνες πρόσφατα Ελληνοκυπρίων σε κάποιον Τουρκοκύπριο, ο οποίος τον μετέτρεψε σε γυμναστήριο και εκεί που κρέμονταν οι πολυέλαιοι κρέμονται πια οι σάκοι του μποξ. Σε νεκροταφεία Ελληνοκυπρίων έχουμε βανδαλισμούς. Έχουν συληθεί νεκροταφεία, μας είπαν για περιπτώσεις τάφων, οι οποίοι τρεις φορές έχουνε σκαφτεί και έχουν διασκορπιστεί τα οστά των κεκοιμημένων, προς ανεύρεση πολύτιμων, τιμαλφών που μπορεί να είχαν ταφεί μαζί με τους νεκρούς. Μάλιστα, μας ειπώθηκε ότι ακόμη και από γνάθους νεκρών αφαιρέθηκαν χρυσά δόντια. Μιλούμε για τέτοιες βεβηλώσεις και καταστροφές, τις οποίες η διεθνής κοινότητα οφείλει να καταδικάζει. Γιατί το Κυπριακό δεν είναι μόνο ζήτημα εισβολής και κατοχής, αλλά είναι και ένα ζήτημα καταφανούς καταπάτησης θρησκευτικών ελευθεριών. Οι άνθρωποι αυτοί δεν μπορεί να λειτουργηθούν στις εκκλησίες τους, που είναι φυσικοί ιδιοκτήτες, που δεν είναι ελεύθερες…
Εδώ μιλάμε, για παράβαση διεθνών κανόνων και διεθνούς δικαίου έτσι; Υπάρχουν συγκεκριμένες πρόνοιες του διεθνούς δικαίου για την προστασία των τόπων λατρείας, θρησκευτικών μνημείων, εννοείται των νεκροταφείων και λοιπά.
Προφανώς.
Άρα εδώ είναι… εντάξει η διεθνής κοινότητα οφείλει να καταδικάσει, αλλά εμείς οφείλουμε να το αναδείξουμε. Η διεθνής κοινότητα δεν θα ασχοληθεί εάν δεν ασχοληθούμε εμείς. Εσείς καλά κάνετε και ασχολείστε. Καλά, κάνετε εσείς…
Ακριβώς κ. Καλαρρύτη και σε συνεννόηση με τους εκπροσώπους των Δήμων των κατεχομένων, θα συνδράμουμε προκειμένου στις Βρυξέλλες, στο Ευρωκοινοβούλιο να πραγματοποιηθεί μια έκθεση φωτογραφικών ντοκουμέντων, που δείχνουν τις βεβηλώσεις, τις καταστροφές, την αλλοίωση χρήσης αυτών των θρησκευτικών μνημείων. Δυστυχώς, όλα αυτά συντελούνται με την ενθάρρυνση, αν όχι την καθοδήγηση των Τουρκικών Κατοχικών Αρχών στην κατεχόμενη Κύπρο. Αυτή είναι δυστυχώς η σκληρή πραγματικότητα που βιώνουμε.
Προφανώς, όταν δίνεται η άδεια για μετατροπή εκκλησιών σε γυμναστήρια ή σε μπαρ, προφανώς αυτό γίνεται με την καθοδήγηση. Η άδεια δεν…
Σε άλλες περιπτώσεις έχουν γίνει στάβλοι, αποθηκευτικοί χώροι. Πολλά, όπως σας είπα κειμήλια έχουν διακινηθεί λαθραία στο εξωτερικό και μάλιστα στη Μονή Κύκκου που επισκεφθήκαμε, είχαμε την τύχη να δούμε και το εξαιρετικό μουσείο κειμηλίων που έχει δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια και όπως μας ειπώθηκε, αυτό δημιουργήθηκε σε μεγάλο βαθμό για να μπορούν να επαναπατρίζονται κειμήλια από τα κατεχόμενα τα οποία διακινούνται στο εξωτερικό. Εντοπίζονται πολλά από αυτά, και είτε αγοράζονται ξανά, είτε με νόμιμη οδό επιστρέφουν στην Κύπρο και φυλάσσονται στο μουσείο αυτό, μέχρι να απελευθερωθεί η βόρεια Κύπρος και να μπορέσουν να αποδοθούν στους φυσικούς ιδιοκτήτες των κειμηλίων.
Αυτό θα έπρεπε πάντως… εντάξει, καλά κάνετε εσείς, άριστα κάνετε, καλά κάνουνε οι Δήμοι, πολύ καλά κάνουν, αυτό είναι θέμα, πάντως, των κεντρικών κυβερνήσεων Ελλάδας και Κύπρου να το αναδείξουν και να προβούν σε καταγγελίες. Η έκθεση που θα κάνετε, πολύ καλά θα κάνετε και να ευαισθητοποιήσετε το Κοινοβούλιο, τους Ευρωπαίους και λοιπά, αλλά εδώ αν δεν υπάρξει πρωτοβουλία κεντρική από τις δύο κυβερνήσεις Ελλάδας και Κύπρου και προσφυγή, δεν θα υπάρξει αποτέλεσμα.
Νομίζω γίνεται και επισήμως όλα αυτά τα χρόνια και από τις εκάστοτε κυβερνήσεις στην Ελλάδα και την Κύπρο. Αλλά θα σας έλεγα ότι εδώ χρειάζεται μια αφύπνιση της διεθνούς κοινότητας. Έχουν παρέλθει πολλά χρόνια, φέτος συμπληρώνονται 50 χρόνια από την εισβολή του Αττίλα στην Κύπρο και την κατοχή του 37% του νησιού. Υπάρχει μια ευδαιμονία και στην Κύπρο πολλοί μπορεί να το λησμονούνε το γεγονός. Σε 50 χρόνια είναι πολλοί που γεννήθηκαν πια, παιδιά προσφύγων. Στην Κύπρο υπάρχουν έποικοι οι οποίοι έχουν πια παιδιά και εγγόνια στα κατεχόμενα. Η επίλυση καθίσταται ακόμη πιο δυσχερής. Πολλοί το λησμονούν και έχουμε χρέος να υπενθυμίζουμε ποια είναι η πραγματικότητα στο νησί. Είδατε και χθες νομίζω κάποιες απίστευτα προκλητικές δηλώσεις του Προέδρου της Τουρκίας Ταγίπ Ερντογάν, ότι “το ’74 μπορούσαμε να είχαμε καταλάβει και όλο το νησί και να είχε λυθεί το πρόβλημα”. Ακόμη επιμένουν να χαρακτηρίζουν την εισβολή του ’74…
Ναι.
…ως επιχείρηση ειρήνης «Barış Hareketi». Με τέτοιες αντιλήψεις, πώς μπορούμε να ελπίζουμε ότι θα υπάρξει το επόμενο διάστημα καλή διάθεση προσέγγισης και επίλυσης του προβλήματος; Γιατί όσες διακηρύξεις Αθηνών και αν υπογράφουμε κ. Καλαρρύτη, η Τουρκία έχει δείξει ότι δεν σέβεται συνθήκες, πόσο δε μάλλον απλές διακηρύξεις. Εδώ καταπατά τη συνθήκη της Λοζάνης.
Όχι, δεν μπορούμε να ελπίζουμε.
Μας έλεγαν στην Κύπρο, μας θύμιζαν μάλλον στην Κύπρο, πώς οι Τούρκοι φέρθηκαν στον ελληνισμό άλλων 2 νησιών, που με τη Συνθήκη της Λοζάνης πήρανε το ‘23 την Ίμβρο και την Τένεδο. Όπου η συντριπτική πλειοψηφία των κατοίκων ήταν Ρωμιοί, ήταν Έλληνες. Η Συνθήκη της Λοζάνης προβλέπει ότι θα έπρεπε να έχουν αυτοδιοίκητο, θα έπρεπε να έχουν τοπικές Αρχές, Αστυνομία που να ήταν Ρωμιοί, Έλληνες. Τίποτα από όλα αυτά δεν εφαρμόστηκε. Βεβαίως, το αναφαίρετο δικαίωμα της παιδείας. Και είδαμε ότι το ’64 μετά τις απελάσεις των Ρωμιών από την Κωνσταντινούπολη και στα νησιά έκλεισαν τα σχολεία και αναγκάστηκαν οι άνθρωποι να τα εγκαταλείψουν. Έκαναν τις γνωστές ανοιχτές φυλακές, που φέρανε εγκληματίες από την Ανατολή, τρομοκρατώντας, και έτσι εκδιώχθηκαν οι Ρωμιοί από τα νησιά αυτά.
Λοιπόν εντάξει, αυτά είναι γνωστά. Έχετε δίκιο. Έχετε δίκιο κ. Χαρακόπουλε. Αυτά θα πρέπει να τα σκέπτονται αυτοί που υπογράφουν τις διακηρύξεις και έχουν την ψευδαίσθηση ότι θα υλοποιηθούν. Η καλή διάθεση δεν λέει τίποτα στις διεθνείς σχέσεις.
Εμείς έχουμε την καλή διάθεση, αλλά θέλω να γνωρίζουμε και ποια είναι και η άλλη πλευρά. Αυτές τις μέρες έχουνε εκλογές, δημοτικές εκλογές και τον ακούσαμε τον Ταγίπ Ερντογάν να λέει στη Σμύρνη, να θυμίζει “πώς ρίξαμε τους Έλληνες”, λέει στη Θάλασσα.
Λοιπόν ευχαριστούμε πάρα πολύ κ. Χαρακόπουλε, η καλή διάθεση δεν λύνει θέματα στις διεθνείς σχέσεις. Η ισχύς τα λύνει και εν πάση περιπτώσει, όταν έχεις το δίκιο με το μέρος έχεις και την ισχύ, αλλιώς το χάνεις. Καλή συνέχεια, καλή δύναμη και να την αναδεικνύετε. Ευχαριστούμε πάρα πολύ.
Να είστε καλά! Καλή συνέχεια!
Μάξιμος Χαρακόπουλος, τον ευχαριστώ πάρα πολύ.