Συνέντευξη στην Ιωάννα Γκανέτσα
Ζωγράφος, καθηγητής εικαστικών, στέλεχος του Σώματος Ελλήνων Προσκόπων, εθελοντής διασώστης στην Εθελοντική Ομάδα Διάσωσης και Υγειονομικών Αποστολών, ο Αθανάσιος Μακρής είναι ένας άνθρωπος της πόλης που προσφέρει με όποιον τρόπο μπορεί. Έχει επιμεληθεί την εστία του 2ου Συστήματος Προσκόπων Λάρισας, έχει φιλοτεχνήσει πίνακες που κοσμούν το εστιατόριο της μονάδας που υπηρέτησε στη Σάμο στο Καρλόβασι 649 τε, έχει ασχοληθεί με αγιογραφίες, τοιχογραφίες, παιδικά δωμάτια και εικονογράφηση. Με λίγα λόγια, ο Αθανάσιος Μακρής υπηρετεί την τέχνη στη ζωή και η τέχνη του προσφέρει ζωή.
Γιος του γνωστού ζωγράφου Απόστολου Μακρή, με αδερφό, τον Πάρη, επίσης ζωγράφο. Πώς ήταν να μεγαλώνεις σε μια αμιγώς καλλιτεχνική οικογένεια;
Όπως ξέρετε η ζωγραφική είναι πάρα πολύ αγαπητό σαν παιχνίδι για τα μικρά παιδιά. Ξέρετε επίσης ότι οι άνθρωποι μαθαίνουν πρώτα να ζωγραφίζουν και μετά να γράφουν. Τα γράμματα και οι αριθμοί ούτως ή άλλως είναι σχέδιο, ζωγραφική, καλλιτεχνία. Εγώ λοιπόν μεγάλωσα σε ένα περιβάλλον μέσα στα χρώματα, στα πινέλα, τους καμβάδες, στο ατελιέ του πατέρα μου. Εκεί ξεκινάει το όμορφο ταξίδι για εμένα που δεν τελειώνει πότε , «το μήλο πέφτει κάτω από την μηλιά».
Ποια συμβουλή σου έδωσε ο πατέρας σου και κρατάς ακόμη;
«Όσο περισσότερο ζωγραφίζεις, τόσο καλύτερος θα γίνεσαι» . Δεν πέρασαν πολλά χρόνια για να το καταλάβω.
Απόφοιτος της σχολής Καλών Τεχνών του Lecce στην Ιταλία διαβάζω στο βιογραφικό σου. Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Πόσο επηρέασαν ή διαμόρφωσαν την καλλιτεχνική σου ταυτότητα τα χρόνια στην Ιταλία και η συναναστροφή σου με ανθρώπους διαφορετικής κουλτούρας και καλλιτεχνικού υπόβαθρου;
Έπρεπε να γνωρίσω και να πάρω άλλα διδάγματα και άλλες τεχνικές. Γνώρισα άλλους δασκάλους, σε διαφορετικό περιβάλλον. Το Lecce είναι μια πόλη μπαρόκ . Είναι λοιπόν λογικό να γνωρίσω και να επηρεαστώ αυτές τις νέες τάσεις, πολύ σημαντικό για την πορεία μου στην τέχνη.
Είσαι χρόνια δάσκαλος ζωγραφικής, παραδίδεις μαθήματα σε παιδιά και ενήλικες, σε λέσχες πολιτισμού, μέσω προγραμμάτων. Πόσο εξοικειωμένοι είναι οι έλληνες με την τέχνη της ζωγραφικής; Πόσο πιθανό είναι να βρεθεί ή να βγει ένα γνήσιο ταλέντο μέσα από αυτά τα μαθήματα;
Στην εποχή του πατέρα μου τα πράγματα ήταν εντελώς διαφορετικά και δύσκολα. Σήμερα τα πράγματα είναι εύκολα, οι άνθρωποι με διάφορους τρόπους βλέπουν τέχνη, πολλοί από αυτούς στον ελεύθερο χρόνο κάνουν τέχνη, μαθαίνουν. Τα παιδιά διδάσκονται ζωγραφική στο σχολείο, σε λέσχες πολιτισμού. Μπορούμε να δούμε γρήγορα αν κάποιος από αυτούς έχει το ταλέντο και εμείς να τον βοηθήσουμε.
Η ζωγραφική διδάσκεται ή είναι έμφυτη κλίση; Τι διαφορά έχει ένας καλλιτέχνης με θεωρητικό υπόβαθρο σε σχέση με έναν εντελώς αυτοδίδακτο καλλιτέχνη;
Αρχικά υπάρχει το έμφυτο, κατόπιν η διδασκαλία και από εκεί ξεκινάει η εξέλιξη. Ένας αυτοδίδακτος ζωγράφος παραμένει αυτοδίδακτος δηλαδή δεν έχει νέες επιρροές στη ζωγραφική ενώ ο καλλιτέχνης με θεωρητικό υπόβραθο εξελίσσεται συνεχώς.
Αγαπημένα σου θέματα είναι τα τοπία της φύσης και ο άνθρωπος στην τέχνη. Ωστόσο, δεν μπορώ να παραβλέψω ότι αποκορύφωμά σου θεωρείς την απεικόνιση γυναικείων μορφών, όπως ισχύει άλλωστε για πάρα πολλούς καλλιτέχνες σε όλες τις τέχνες. Τι είναι αυτό που προσφέρει η γυναίκα ως θέμα που δεν μπορούν να προσφέρουν τα υπόλοιπα θέματα;
Όλα τα θέματα είναι ξεχωριστά και αγαπητά. Η Γυναίκα είναι ένα όμορφο δημιούργημα της φύσης. Πώς θα ζωγραφίζαμε τη μητρότητα και την ομορφιά αν δεν ζωγραφίζαμε τη γυναίκα;
Η “Maja” του Γκόγια θεωρείται κορυφαίος πίνακας με γυναικείο γυμνό, και –παραδόξως ίσως- περισσότερο λόγω του προκλητικού του βλέμματος της γυναίκας και λιγότερο της γύμνιας της. Επίσης αγαπημένο μου γυμνό είναι η γυναίκα με τη ματιά του Μοντιλιάνι. Ποια τα δικά σου αγαπημένα άλλων ζωγράφων είτε λόγω τεχνικής είτε λόγω του αισθησιασμού που αποπνέουν;
Για εμένα είναι ο Ρενουάρ με τις λουόμενες και Γκογκέν με τις κοπέλες που ζωγράφισε στην Ταϊτή όπου ζούσε.
Ξέρω, ωστόσο, ότι έχεις κι εσύ στο ενεργητικό σου πίνακες με γυναικεία γυμνά. Ποιο είναι το δικό σου αγαπημένο, αυτό που θυμάσαι ότι έκανες γεμάτος έντονα συναισθήματα ή σε καιρό μεγάλης έμπνευσης;
Για εμένα αυτός ο πίνακας έχει έντονα συναισθήματα γιατί τον δημιούργησα τον καιρό που ήμουν στην Ιταλία και ο πίνακας αυτός έχει τον τίτλο in white
Ποιος πίνακάς σου είναι ο δικός σου αγαπημένος –αυτός που θα πουλούσες τελευταίο γιατί δεν θέλεις να αποχωριστείς εύκολα και γιατί;
Και με αυτόν τον πίνακα έχω έντονα συναισθήματα και ο τίτλος του είναι In blue.
Τα τοπία της φύσης τα ζωγραφίζεις δια της μνήμης ή στέκεσαι μπροστά σε αυτό που θέλεις να αποτυπώσεις; Ποιος είναι ένας τέτοιος πίνακας φυσικής ομορφιάς που έχεις ζωγραφίσει και ποια συναισθήματα σου άφησε η τελευταία πινελιά;
Η Μνήμη παίζει μεγάλο ρόλο. Όμως έχω ζωγραφίσει και επί τόπου όπως τοπία από το νησάκι Τρίκερι που έκανα διακοπές με τους γονείς μου από μικρός.
Σε επηρέασε καλλιτεχνικά η εποχή του covid; Δημιούργησες κάτι με αφορμή αυτό;
«Η χρονιά του κορονοϊού» αποτυπώνει σκέψεις και συναισθήματα με το πινέλο. Ένας άνθρωπος που φορά μάσκα και γύρω του ένας κισσός που στα φύλλα του μπλέχτηκε ο κορονοϊός. Παρά το ότι πρόκειται για το πιο δυσάρεστο θέμα που έχει αντιμετωπίσει η ανθρωπότητα, ο πίνακας είναι αισιόδοξος και αυτό ήθελα να τονίσω. Ο κισσός σαν φυτό πνίγει τα πάντα, έτσι ας πνίξει αυτόν τον ιό. Ο άνθρωπος με τη μάσκα είναι αυτό που ζούμε τώρα ενώ τα λουλούδια που εμφανίζονται σημαίνουν ότι θα έρθει η άνθηση ξανά.
Αν και η covid εποχή δεν αφήνει πολλά περιθώρια για μακροπρόθεσμα σχέδια, υπάρχει κάποια συμμετοχή σε συλλογική έκθεση ή κάποια ατομική έκθεση στα σκαριά;
Αν τα πράγματα γίνουν καλύτερα και μπορούμε να κάνουμε εκθέσεις τότε θα έρθουν και οι προτάσεις. Σήμερα είναι δύσκολο να γίνουν αυτά τα πράγματα. Μόνο δημιουργούμε για να είμαστε έτοιμοι.
Κλείνοντας, αν και με τόσα που θέλω να ρωτήσω, επιφυλάσσομαι και για δεύτερο γύρο ερωτήσεων, το να είσαι καλλιτέχνης δεν είναι εύκολο στις μέρες μας, το ξέρω άλλωστε κι εγώ από πρώτο χέρι. Τι προτρέπεις τους μαθητές σου,; Τι θα έλεγες στους ανθρώπους που -έστω αργά- νιώθουν τα δάχτυλά τους έτοιμα να δοκιμάσουν να χορέψουν στον καμβά;
Να μην σταματήσουν πότε να δημιουργούν, να μην πάψουν πότε να ταξιδεύουν.
Τρόποι επικοινωνίας:
https://athanasiosmakris.weebly.com
https://www.facebook.com/Makris.painter
https://www.instagram.com/makrisathanasios
https://www.instagram.com/athanasiosmakrispaint
https://www.youtube.com/channel/UCy2ULk1_1kXGdvnVsXtVrIg