Η Λαϊκή Συσπείρωση Λάρισας για τη μελέτη της Β’ φάσης του ΣΒΑΚ

Με αφορμή τη συζήτηση που άνοιξε ξανά στην πόλη για την υλοποίηση της Β’ φάσης της μελέτης του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) η Λαϊκή Συσπείρωση Λάρισας με ανακοίνωση τονίζει τα εξής:

«Όπως ο πολεοδομικός σχεδιασμός στον καπιταλισμό χαρακτηρίζεται αντικειμενικά από αποσπασματικότητα εξαιτίας των πολλών επιπέδων στα οποία στην καλύτερη περίπτωση διαρθρώνεται, γιατί ακριβώς δεν είναι κεντρικός σχεδιασμός, έτσι και στο ΣΒΑΚ Λάρισας υπάρχει αυτός ο βαθμός αποσπασματικότητας που προκύπτει ιδιαίτερα ακριβώς επειδή τα εργαλεία χρηματοδότησης των έργων που προβλέπονται στο ΣΒΑΚ είναι περιορισμένα, πχ. ΠΕΠ Θεσσαλίας, ΕΣΠΑ, «Αντώνης Τρίτσης» κ.α.

Άρα από το επίπεδο της ΕΕ μέχρι τον σχεδιασμό του κάθε Δήμου ακριβώς στα πλαίσια της εξυπηρέτησης της λογικής κόστους – οφέλους, αντικειμενικά δεν υπάρχουν κονδύλια για να μελετηθούν και να κατασκευαστούν έργα που εξυπηρετούν τις ευρύτερες λαϊκές ανάγκες, όπως σχολεία, αντιπλημμυρικά, αντισεισμικά, αναψυχής κλπ. Άρα σχεδιάζονται και κατασκευάζονται έργα που έχει ανάγκη το κεφάλαιο για να έχει το κατάλληλο έδαφος νέων επενδύσεων για κερδοφορία σε νέους ή υφιστάμενους τομείς δραστηριότητας.

Όμως δεν προκύπτει μόνο αποσπασματικότητα, αν κάποιος παρατηρήσει προσεκτικά θα δει και σημαντικές προτεραιότητες στον σχεδιασμό. Εξάλλου τα τελευταία χρόνια εξετάζοντας τις μελέτες αλλά και τα έργα, συγκεντρώνεται αρκετή πείρα από τις παρεμβάσεις στο στενό εμπορικό κέντρο της Λάρισας όπως είδαμε στην πρώτη φάση του ΣΒΑΚ. Βεβαίως αυτές οι παρεμβάσεις και τα έργα δεν εξυπηρετούν γενικά και αόριστα την «κοινωνία», αλλά στοχευμένα τις επιδιώξεις μερίδων του κεφαλαίου σε διάφορους κλάδους, όπως τις αλυσίδες εστίασης, το χονδρεμπόριο, το τουριστικό κεφάλαιο, τα ιδιωτικά Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.

Αυτό το αφήγημα, στο οποίο πόνταρε και η δημοτική αρχή Λάρισας, δηλαδή της τουριστικής ανάπτυξης μιας πόλης «πάση θυσία» μπορεί να ναυαγήσει, ιδιαίτερα σε συνθήκες καπιταλιστικής οικονομικής κρίσης και Πανδημίας, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι το κεφάλαιο κάνει βραχυπρόθεσμο σχεδιασμό σε ότι αφορά τις επενδύσεις του.

Στην Β’ φάση του ΣΒΑΚ Λάρισας το πρόβλημα της στάθμευσης μέσω και της νέας διευρυμένης ελεγχόμενης στάθμευσης (περίπου 1100 θέσεις) θα ενταθεί. Θα μπαίνει πολύ βαθιά το χέρι στην τσέπη από μόνιμους κάτοικους και επισκέπτες καθώς εκτιμούμε και μετά από όσα ακούσαμε από την τοποθέτηση του δημάρχου ότι «ο έχων να πληρώσει θα σταθμεύει». Εξάλλου η ρύθμιση της στάθμευσης περνάει και σήμερα από την τσέπη των δημοτών ιδιαίτερα μέσω των μεγάλων ιδιωτικών πάρκινγκ στο κέντρο της πόλης. Η δημοτική αρχή όχι μόνο δεν κατασκευάζει δημοτικούς σταθμούς αυτοκινήτων ικανής δυναμικότητας με δωρεάν πρόσβαση για να περιορίσει το πρόβλημα, αλλά στον αντίποδα το προηγούμενο διάστημα αποχαρακτήριζε κοινωφελείς χώρους που προορίζονταν για χώρους στάθμευσης πχ. στην οδό Ολύμπου.

Οφείλει να μας δώσει συγκεκριμένες απαντήσεις ο κύριος δήμαρχος, εξηγώντας μας με ποιο τρόπο θα συνεργαστεί με τους επιχειρηματίες των μεγάλων ιδιωτικών πάρκινγκ, όπως δήλωσε στο δημοτικό συμβούλιο και βεβαίως αναπάντητο μένει αν θα τους χρηματοδοτήσει και πόσο θα κοστίσει στους δημότες αυτή η διαδικασία, αφού έμμεσα η δημοτική αρχή πετάει το μπαλάκι στους Λαρισαίους που προτιμούν, όπως λέει το ΙΧ, άρα θα πρέπει να πληρώσουν αδρά.

Αναφορικά με τον σχεδιασμό του ΣΒΑΚ στο ευρύτερο κέντρο, εκτιμούμε ότι θα γίνουν το επόμενο διάστημα έργα χαμηλού προϋπολογισμού που θα είναι κυρίως οδοί ήπιας κυκλοφορίας με απλή οδοσήμανση!!!! χωρίς ιδιαίτερες παρεμβάσεις εκτός από κάποιες λίγες οδούς. Οι ποδηλατόδρομοι πού σχεδιάζονται (45χλμ!!!) θα γίνουν κάποιοι επειδή χρηματοδοτούνται κατά κόρον τα τελευταία χρόνια, θα έχουν κακές προδιαγραφές εξαιτίας της πυκνής δόμησης που υπάρχει αλλά και του μικρού πλάτους των οδών.

Να επισημάνουμε εδώ ότι είναι αστείο να λέει η δημοτική αρχή ότι με μία μελέτη έστω και με ορίζοντα 15ετίας θα αντιμετωπιστεί το πρόβλημα του ΙΧ σε ένα ελληνικό αστικό κέντρο έστω και σε μία μεσαία πόλη όπως είναι η Λάρισα. Όποιος λέει ότι στον καπιταλισμό θα αντιμετωπίσει το Ι.Χ. μέσα στην πόλη είναι σαν «να προσπαθεί να φτιάξει μέσα στην έρημο ένα χιονοδρομικό κέντρο», κάτι που είναι τεχνικά εφικτό, όμως κοστίζει ακριβά και θα εξυπηρετεί λίγους, ενώ «η έρημος θα παραμένει έρημος».

Σε αυτήν την κατεύθυνση της εξυπηρέτησης της λογικής κόστους – οφέλους δεν θα γίνονται αναγκαία έργα ασφάλειας και ριζικής βελτίωσης της κινητικότητας στην πόλη, όπως αυτό της υπογειοποίησης των γραμμών του ΟΣΕ, γιατί δεν θα διεκδικούνται ποτέ τέτοια κονδύλια που να χρηματοδοτούν τέτοια έργα, ιδιαίτερα από μια δημοτική αρχή σαν αυτή του σχήματος ΣΥΡΙΖΑ ΚΙΝΑΛ κλπ. που παίρνει τα εύσημα από την ΕΕ – κεφάλαιο – κυβέρνηση για την πίστη εφαρμογή της πολιτικής της σε ζητήματα κινητικότητας και πολεοδομικού σχεδιασμού.

Η Β’ φάση του ΣΒΑΚ Λάρισας θα δημιουργήσει προϋποθέσεις ανάπτυξης μερίδων του κεφαλαίου ενισχύοντας την κατεύθυνση της Α’ φάσης. Παρόλα αυτά οι εργαζόμενοι έχουν μόνο να χάσουν, όπως έχουν χάσει όλα αυτά τα χρόνια της καπιταλιστικής κρίσης και ανάκαμψης, έτσι χάνουν και τώρα με την Πανδημία, παρότι σε μια πορεία τα κέρδη του κεφαλαίου θα αυξάνονται.

Βεβαίως θα χάσουν και οι αυτοαπασχολούμενοι με την αύξηση της αξίας της γης και την αύξηση φορολογίας. Ακόμη και για αυτούς που θα μπορέσουν να αντέξουν προσωρινά να παραμείνουν σε μια ακριβή περιοχή δεν θα μπορέσουν μακροπρόθεσμα να ανταπεξέλθουν γιατί ακριβώς θα πιέζονται φορολογικά με συνέπεια την παραπέρα συγκέντρωση και συγκεντροποίηση σε κλάδους όπως το λιανεμπόριο, η εστίαση κλπ.

Κάποια έργα της Α’ φάσης του ΣΒΑΚ που τώρα παραδίδονται σε χρήση, όπως για παράδειγμα το αυτόματο σύστημα ελέγχου κυκλοφορίας των πεζοδρόμων και των δρόμων ήπιας κυκλοφορίας που έσπευσε η δημοτική αρχή να το ονομάσει έξυπνη πόλη, παρότι απέχει πολύ από κάτι τέτοιο, φανερώνουν τις πραγματικές στοχεύσεις. Στόχος η ένταση της καταστολής και της φορομπηχτικής πολιτικής. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην κανονιστική για τη λειτουργία του παραπάνω συστήματος αν δει κάποιος τις λεπτομέρειες, θα διαπιστώσει ότι αυτοί που έχουν απεριόριστη πρόσβαση 24 ώρες το 24ωρο είναι το ντόπιο και πολυεθνικό χονδρεμπόριο που εκτελεί καθημερινά έναν μεγάλο όγκο παραγγελιοληψίας και φορτοεκφόρτωσης, καθώς και οι αλυσίδες εστίασης. Πρόθεση της δημοτικής αρχής είναι να δώσει απεριόριστη πρόσβαση και στα ξενοδοχεία.

Τέλος είναι άρρηκτα δεμένες με το ΣΒΑΚ και χαρακτηριστικές οι αλλαγές που τόσα χρόνια προσπαθεί να περάσει η δημοτική αρχή πέριξ του Αρχαίου Θεάτρου για λογαριασμό του κεφαλαίου, οι οποίες ξαναζεσταίνονται αυτό το χρονικό διάστημα. Ήδη στα πλαίσια διερευνητικών επαφών γίνεται συζήτηση με τον Σύλλογο Αρχιτεκτόνων Λάρισας το Τεχνικό Επιμελητήριο ΚΔΘ.

Το σχέδιο της δημοτικής αρχής ΣΥΡΙΖΑ, ΚΙΝΑΛ κλπ. είναι να αποχαρακτηρίσει ένα σημαντικό τμήμα του κ. χ. του Αρχαίου Θεάτρου, δίνοντάς τη δυνατότητα να αδειοδοτηθεί για μια σειρά από δραστηριότητες, ακόμη και για ξενοδοχείο τεσσάρων αστέρων, που θα λειτουργεί σαν σκηνικό για τα κέρδη των μεγαλοεπιχειρηματιών.

Από τη σκοπιά της Λαϊκής Συσπείρωσης Λάρισας θεωρούμε ότι τα θέματα που έχουν να κάνουν με τον χωροταξικό, συγκοινωνιακό και πολεοδομικό σχεδιασμό, την πολιτική γης συνολικότερα, πρέπει να απαντήσουν στο κρίσιμο θεμελιώδες ερώτημα «χωροταξικός σχεδιασμός για ποιον»;

Όσο λοιπόν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς δεν είναι κοινωνική ιδιοκτησία, άρα δεν υπάρχει δωρεάν χρήση για να μπορούν όλοι να ανεβαίνουν ελεύθερα σε αυτά και να εξυπηρετούνται, όσο η γη παραμένει εμπόρευμα, όσο ο πολεοδομικός και συγκοινωνιακός σχεδιασμός ακολουθεί τις στρατηγικές επιλογές που είναι δεμένες με τις επιλογές μερίδων του κεφαλαίου, σε αυτές τις συνθήκες δεν θα εξυπηρετούνται οι διευρυμένες ανάγκες των κατοίκων των συνοικιών, δηλαδή οι ανάγκες για ασφαλή μετακίνηση, εκτόνωση και άθληση.

Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι θα αφήσουμε την δημοτική αρχή να παραδώσει στις επιχειρηματικές ορέξεις και τους τελευταίους ελεύθερους χώρους της πόλης. Γι’ αυτό καλούμε τους εργαζόμενους, τους μικρομαγαζάτορες και το λαό της πόλης να επιβάλουν στην δημοτική αρχή με την οργανωμένη πάλη τους, την ικανοποίηση των σύγχρονων αναγκών τους στην μετακίνηση και την ποιότητα ζωής στην πόλη».

Δείτε επίσης

Βρείτε μας