Γιώργος Μπίζιος: «Μάθαμε να ζούμε και να λειτουργούμε κάτω από πίεση»

Προέρχεται από μια ιστορική οικογένεια Βλάχων που επιβίωσαν σε αντίξοες συνθήκες στην κεντρική Ελλάδα και τη Μακεδονία. Είναι 4η γενιά τυροκόμος και κατέχει τη θέση του Εμπορικού Διευθυντή της Μπίζιος Α.Ε. Ο Γιώργος Μπίζιος είναι το ‘αύριο’ της ελληνικής τυροκομίας κι επιχειρηματικότητας.

Συνέντευξη: Θανάσης Αντωνίου. Φωτογραφίες: Θ. Αντωνίου, Μπίζιος Α.Ε.

 

Η τυροκομική εταιρεία  Μπίζιος Α.Ε. από την Ελασσόνα μετράει 90 χρόνια ζωής (ιδρύθηκε το 1927), και η οικογένεια που τη διευθύνει ασχολείται με την τυροκομία από τις αρχές του 20ου αιώνα. Κατά τη φθινοπωρινή επίσκεψη του Dairy News στη Θεσσαλική πόλη, με αφορμή τη γιορτή ‘Φέτα 2018’, είχαμε την ευκαιρία να συναντήσουμε και να συνομιλήσουμε με τον νεαρό τυροκόμο κι επιχειρηματία Γιώργο Μπίζιο.

Μαζί του συζητήσαμε για τη δουλειά των γονιών και των παππούδων του, για την Ελασσόνα, το γάλα και το τυρί, τη μεγάλη αξία της φέτας στις διεθνείς αγορές αλλά και τα προβλήματα που μερικές φορές ορθώνονται μεγαλύτερα ακόμα κι απ’ τον Όλυμπο οι πρώτες πλαγιές του οποίου ξεκινάνε λίγο έξω από την Ελασσόνα.

Οι εγκαταστάσεις της εταιρείας Μπίζιος Α.Ε. Σύγχρονη τυροκομική μονάδα με σαφή εξαγωγικό προσανατολισμό.

 

Από τη Σαμαρίνα σε όλο τον κόσμο

Αν μιλάμε βέβαια για προβλήματα εν έτει 2018 θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί μιας και τα αληθινά ήταν εκείνα που η επιχείρηση άφησε πίσω της εδώ και δεκαετίες. «Κάποτε η τυροκόμηση γινόταν στα γειτονικά χωριά, σε πολύ δύσκολες συνθήκες. Μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ο παππούς μου ‘αφουγκράστηκε’ την εποχή του και θέλησε να κάνει το τυρί πιο εμπορικό προϊόν. Έτσι, αποφάσισε να αγοράσει οικόπεδο εδώ και να χτίσει τυροκομείο. Ο τρόπος συλλογής του γάλακτος γινόταν όμως σε μεγάλο βαθμό με τα ζώα, καθώς τα οχήματα ήταν δυσεύρετα. Η τυροκόμηση γινόταν με το χέρι… Γολγοθάς» μας λέει ο εγγονός του ιδρυτή.

Από το μακρινό 1945 όταν ξεκίνησε ο παππούς Γιώργος ή το ακόμα πιο μακρινό 1927 όταν ξεκίνησε ο προπάππος Νίκος Μπίζιος να τυροκομεί στη Σαμαρίνα, τα πράγματα έχουν αλλάξει. Σήμερα η Μπίζιος A.E. παράγει φέτα, κασέρι, κεφαλοτύρι, γραβιέρα και τυριά τυρογάλακτος όπως μανούρι και μυζήθρα. Ναυαρχίδα είναι η φέτα: παράγονται 2.000-2.500 τόνοι ετησίως, ενώ η δυναμικότητα της επιχείρησης είναι τουλάχιστον διπλάσια.

Η Μπίζιος A.E. παράγει επίσης ημίσκληρα τυριά από μείξη πρόβειου κι αγελαδινού γάλακτος -άλλους 2.000 τόνους- θεωρείται μάλιστα από τις μεγαλύτερες εταιρείες σε αυτό το είδος τυριών τα οποία κυκλοφορούν τόσο με τη δική της όσο και με ετικέτες τρίτων. Το δίκτυο πωλήσεων που χειρίζεται ο Γ. Μπίζιος είναι μεγάλο και περιλαμβάνει όλη την Ελλάδα και χώρες του εξωτερικού. Το μεγαλύτερο ποσοστό πωλήσεων πραγματοποιείται στην Αθήνα και αφορά κυρίως λιανεμπορικές αλυσίδες.

 

Δύσκολη η λιανική του τυριού

Συζητώντας τα του λιανεμπορίου, μεταφέρουμε στο συνομιλητή μας την εντύπωση που έχουμε αποκομίσει από συναδέλφους του ότι το λιανεμπόριο ‘έχει περάσει θηλιά στο λαιμό των παραγωγών’ όπως μας είπε πρόσφατα ένας Αιγαιοπελαγίτης τυροκόμος. Ο Γιώργος Μπίζιος δεν συμφωνεί. «Η πολιτική του λιανεμπορίου απέναντι στους παραγωγούς έχει πολλές οπτικές γωνίες κι η έντασή της εξαρτάται από πολλούς παράγοντες» μας εξηγεί.

Και συνεχίζει: «Σίγουρα δεχόμαστε μεγάλη πίεση, τόσο λόγω της οικονομικής συγκυρίας όσο και των συγχωνεύσεων στο κλάδο του λιανεμπορίου που έχει αυξήσει τις απαιτήσεις των λίγων μεγάλων παικτών. Όπως σας είπα όμως, εμείς ως οικογένεια έχουμε μάθει να ζούμε και να λειτουργούμε κάτω από πίεση κι αντίξοες συνθήκες, οπότε είμαστε προετοιμασμένοι. Αυτή η κατάσταση δημιουργεί κίνητρο για εξέλιξη και βελτίωση».

Τι εννοεί όμως βελτίωση ο νεαρός Μπίζιος. Οι επενδύσεις που έχει πραγματοποιήσει η εταιρεία τα τελευταία χρόνια θεωρούνται εξαιρετικά σημαντικές όχι μόνο σε επίπεδο νομού αλλά και επικράτειας και κατατάσσουν την μονάδα του στα πιο οργανωμένα εργοστάσια στη χώρα. Αξίζει να σημειώσουμε ότι ο τζίρος του 2017 ανήλθε σε 28 εκατ. ευρώ κι αναμένεται να ξεπεράσει τα 30 εκατ. για την τρέχουσα χρήση.

 

Επτά δεκαετίες μετά την ίδρυση του εργοστασίου, οι εξαγωγές δεν είναι μια άγνωστη λέξη αλλά μια καθημερινότητα με την οποία ασχολείται προσωπικά ο συνομιλητής μας. Η εταιρεία τελευταία έχει μπει δυναμικά στο παιχνίδι των εξαγωγών, οι κινήσεις όμως είναι προσεκτικές, ενώ ο έλεγχος των προϊόντων που εξάγονται είναι πολύ αυστηρός.

Τα προϊόντα – κυρίως φέτα- κατευθύνονται στη Γερμανία, σε Σκανδιναβικές χώρες, την Ολλανδία και το Βέλγιο, ενώ σημαντική ανάπτυξη γνωρίζουν οι εξαγωγές σε Κίνα, Αραβικά Εμιράτα και ΗΠΑ.

Ο Γιώργος Μπίζιος εκτιμάει ότι αν κι ο ίδιος συμμετέχει σε διεθνείς εκθέσεις προβάλλοντας τα προϊόντα του συνεχώς, ο καλύτερος ‘διαφημιστής’ τους είναι ο εισερχόμενος τουρισμός που έρχεται σε επαφή με τα ελληνικά τυριά και τον τρόπο μαγειρέματός τους.

Μέλη της οικογένειας και συνεργάτες σε εμπορική έκθεση.

 

Είπαμε για προβλήματα;

Ας επιστρέψουμε όμως στα προβλήματα. Κι ένα από αυτά είναι οι τιμές του γάλακτος που κατρακυλάνε, φέρνοντας απόγνωση στους κτηνοτρόφους. «Το κύριο μέλημά μας είναι να στηρίξουμε την Ελασσόνα και τους κτηνοτρόφους της περιοχής μας. Οι τιμές του γάλακτος είναι πράγματι χαμηλά, αν κι ήταν κάτι αναμενόμενο. Ευελπιστούμε ότι με τη δημιουργία της Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Φέτας το προϊόν θα αποκτήσει υπεραξία, ότι και με τη βοήθεια της πολιτείας θα δοθεί έμφαση στη φέτα για να δημιουργήσουμε ισχυρό brand».

Ο Γιώργος Μπίζιος ζητάει ένα πολύπλευρο ρόλο από τη Διεπαγγελματική – προβολή, ενημέρωση, έλεγχος κ.ά.- και περιμένει να δώσει αξία σε ένα προϊόν που θεωρείται εμβληματικό για την Ελασσόνα. Λίγες εβδομάδες μετά τη συζήτησή μας, η υπόθεση της Διεπαγγελματικής φαίνεται πως πήρες το δρόμο της.


« Η πολιτεία πρέπει με κάθε τρόπο να διασφαλίσει ότι και στο μέλλον η φέτα θα παραμείνει ΠΟΠ προϊόν. Είναι σημαντική κληρονομιά για τη χώρα. Η φέτα είναι ελληνική, η χώρα βασίζεται στην παραγωγή αυτού του προϊόντος και χιλιάδες άνθρωποι εργάζονται γι’ αυτό το προϊόν ». Γιώργος Μπίζιος 


Είναι όμως τόσο σημαντική στο εξωτερικό η φέτα όσο είναι για μας; Ο Γιώργος Μπίζιος που αν και νέος έχει πλούσια εμπειρία από τις διεθνείς αγορές καθώς επιθυμεί ο επαγγελματικός ‘δορυφόρος’ του να πιάνει τα πάντα, δεν έχει καμία αμφιβολία. «Η φέτα είναι πολύ σημαντική ως προϊόν, είναι μοναδικό, με ιδιαίτερα στοιχεία. Βάλλεται από παρόμοια προϊόντα ή απομιμήσεις αλλά δεν είναι τυχαία η δύναμή της. Πρέπει να διατηρήσουμε και να ενισχύσουμε αυτό το χαρακτήρα τα επόμενα χρόνια» σχολιάζει.

Κλείνουμε τη συζήτησή μας με τον Γιώργο Μπίζιο με μια αναφορά στη Γαλακτοκομική Σχολή Ελασσόνας η οποία το διάστημα που ήμασταν στην πόλη ήταν ένα από τα κύρια προς κουβέντα θέματα.

«Η Ελασσόνα έχει πλέον ένα τεράστιο πλεονέκτημα. Είναι κάτι που πρέπει όλοι να αγκαλιάσουμε. Ήταν ένα όνειρο που ήρθε στην κατάλληλη στιγμή: τώρα που η νέα γενιά έχει αντιληφθεί ποιος είναι ο πλούτος της χώρας»υποστηρίζει ο συνομιλητής μας και δηλώνει αισιόδοξος για το μέλλον της Σχολής αυτής..

Ο Γιώργος Μπίζιος έχει σπουδάσει Διοίκηση Επιχειρήσεων στην Ελλάδα κι έχει λάβει Master στο Food Management από το Πανεπιστήμιο του Surrey στην Αγγλία.

‘Πράσινο’ έργο στο ‘λευκό’ εργοστάσιο

Στο περίπτερο της Μπίζιος Α.Ε. στη διοργάνωση ‘Φέτα 2018’ στην Ελασσόνα και σε περίοπτη θέση βρισκόταν το banner που απεικόνιζε τη νέα περιβαλλοντική επένδυση της τυροκομικής μονάδας. Πρόκειται για ένα έργο που αυτή τη στιγμή βρίσκεται στη φάση έκδοσης των οικοδομικών αδειών που απαιτούνται και πρόκειται για επένδυση ύψους 3,5 εκατ. ευρώ. Σχεδιάστηκε από τον Όμιλο TEDRA, βασίζεται σε τεχνολογία της εταιρείας Biothane του Ομίλου Veolia και υλοποιείται στο πλαίσιο των ενεργειών πράσινης ανάπτυξης της Μπίζιος Α.Ε. «Το έργο αυτό θα μας βοηθήσει σημαντικά να υλοποιήσουμε τους περιβαλλοντικούς μας στόχους με παράλληλη οικονομική ανάπτυξη από τα οφέλη της ανταποδοτικότητας της πράσινης ενέργειας. Η μονάδα αναερόβιας επεξεργασίας υγρών λυμάτων με χρήση μεμβρανών θα αποτελεί την πρώτη εγκατάσταση στην Ελλάδα και 20η στον κόσμο» μας λέει με υπερηφάνεια ο νεαρός Γ. Μπίζιος. Το έργο αναμένεται να λειτουργήσει τον Μάρτιο του 2019.

Πηγή: dairynews.gr

Βρείτε μας