Διαχωρισμός μαθητών σε «καλούς» και «κακούς»

Αυξάνονται οι ανισότητες στην εκπαίδευση, όχι μόνο σε τοπικό αλλά σε παγκόσμιο επίπεδο, όπως καταγράφεται σε έρευνα που «τρέχει» εδώ και ενάμιση χρόνο από ομάδα επιστημόνων του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας σε δημοτικά σχολεία. Οι μαθητές διαχωρίζονται σε «καλούς» και «κακούς», με τους δεύτερους μοιραίως να «περιθωριοποιούνται». Σε πρώτη φάση μελετήθηκαν περιπτώσεις δημοτικών σχολείων στη Στερεά Ελλάδα και η έρευνα πλέον επεκτείνεται και σε σχολικές μονάδες της Θεσσαλίας, προκειμένου να διαπιστωθεί τι ισχύει.

Σύμφωνα με τον καθηγητή του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Χρήστο Γκόβαρη, οι ανισότητες μεταξύ μαθητών αναπαράγονται εξαιτίας του ίδιου του εκπαιδευτικού συστήματος, που προάγει το στοιχείο της ατομικής επίδοσης.

«Το σχολείο εστιάζει στην ατομική επίδοση των μαθητών. Δυστυχώς αυτό είναι η μεγάλη αδυναμία της εκπαίδευσης. Αυτή η συνθήκη αναγκάζει τον δάσκαλο να διαφοροποιεί τους μαθητές ανάμεσα σε καλούς και λιγότερο καλούς. Έχει μάλιστα διαπιστωθεί ότι στον αρνητικό πόλο “γλιστρούν” μαθητές Ρομά και μαθητές που προέρχονται από στερημένο εκπαιδευτικά οικογενειακά περιβάλλον, ακριβώς επειδή δεν υπάρχει κάποιος να τους στηρίξει και οι ίδιοi δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις του συγκεκριμένου μαθησιακού περιβάλλοντος. Το σχολείο ως σύστημα είναι αυτό που αναπαράγει την ανισότητα μεταξύ των μαθητών», επεσήμανε ο κ. Γκόβαρης, υπογραμμίζοντας ότι οι δάσκαλοι πιέζονται για να λειτουργήσουν με συγκεκριμένο προσανατολισμό, που αποτελεί εκπαιδευτική πολιτική επιλογή: την ενίσχυση της ατομικής επίδοσης.

Ο ίδιος υπογράμμισε ότι λύση απέναντι σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που αναπαράγει ανισότητες, είναι η δημιουργία τμημάτων με μικρό αριθμό μαθητών, η ενίσχυση των εκπαιδευτικών με νέα εργαλεία και η αποφόρτισή τους από την «εντολή» να βγάλουν συγκεκριμένη ύλη.

Πηγή: taxydromos.gr

Δείτε επίσης

Βρείτε μας